Cele projektu – dlaczego budujemy Port Zewnętrzny?
Obszar Portu Gdynia jest ograniczony i brak ekspansji na morze byłby barierą rozwoju. Zatem celem budowy Portu Zewnętrznego jest zwiększenie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia poprzez umożliwienie obsługi kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, to znaczy o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 metrów), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 metrów) oraz zanurzeniu do 16 metrów.
W efekcie Port Gdynia uzyska silną pozycję w znaczących segmentach ładunkowych w skali krajowej, bałtyckiej i europejskiej.
Dlaczego to jedyna możliwa droga rozwoju? Nie ma możliwości powiększenia Portu Gdynia w kierunku lądu, gdyż jest on otoczony przez dzielnice mieszkalne i użytkowe Gdyni.
Wyczerpują się możliwości pozyskiwania nowych terenów wokół basenów portowych Portu Gdynia
Potrzebne są nowe terminale kontenerowe w Porcie, bo istniejące są na granicy wyczerpania swojego potencjału
Konkurencyjne porty morskie w regionie Morza Bałtyckiego i Północnego dynamicznie się rozwijają; konieczne jest wyrównanie potencjału.
Założenia „Strategii Rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku przewidują zwiększenie obszaru portu na zalądowionych akwenach Zatoki Gdańskiej.
Oczekiwane korzyści
Korzyści dla Polski
Wzrost bezpieczeństwa łańcuchów dostaw oraz wymiany zagranicznej Polski
Przeniesienie części przeładunków towarów uczestniczących w handlu zagranicznym Unii Europejskiej z zagranicznych portów do Polski
Korzyści dla Województwa Pomorskiego i Miasta Gdyni
Rozwój sieci transportowej: dróg wodnych, kołowych i kolejowych powiązanych z Portem Zewnętrznym
Wzrost gospodarczy regionu dzięki wpływom podatkowym
Rozwój rynku pracy – około 4700 nowych miejsc pracy w Porcie Zewnętrznym i jego otoczeniu biznesowym
Potencjał dla nowych inwestycji w Gdyni i miejscowościach ościennych
Pozytywne zmiany demograficzne – wzrost liczby mieszkańców
Korzyści dla Portu Gdynia
Poprawa pozycji konkurencyjnej
Kontynuowanie roli Portu Gdynia jako ważnego gracza na rynku transportu kontenerowego Europy
Wieloletnie perspektywy rozwojowe, zapewnienie wpływów umożliwiających finansowanie kolejnych inwestycji
Poprawa warunków żeglugowych
Potencjał do poszerzenia oferty przeładunkowej Portu
Korzyści dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w Porcie Gdynia
Potencjał do rozwoju portfolio i wolumenu oferowanych usług
Korzyści dla środowiska naturalnego
Wzrost udziału transportu dalekomorskiego w handlu – zmniejszenie śladu węglowego transportowanych dóbr
Rozwój transportu intermodalnego, opartego na przyjaźniejszych dla środowiska środkach transportu
Chcesz zadać pytanie dotyczace inwestycji "Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia"?